Досвід навчально-виховної роботи з
дітьми старшої групи на тему:
«Ознайомлення
дітей з природою рідного краю через інноваційні технології »
Провідна
педагогічна ідея досвіду: педагогічна ідея досвіду впроваджується через результати освітньої роботи згідно Базового
компоненту дошкільної освіти (нова редакція), освітня лінія «Дитина у
природному довкіллі». Мета: розширення уявлень про рослини, найпоширеніші у своїй
місцевості - дерева, кущі, трави; дикорослі й культурні рослини; формування
уявлень про лікарські властивості рослин найближчого природного оточення;
формування позитивного досвіду взаємодії дитини з навколишнім світом, умінь і
навичок практичної екологічно - орієнтованої діяльності; усвідомлення того, що
рослини потребують достатньо світла, води, поживного ґрунту, змінюються під час
росту; розширення елементарних уявлень про вплив погодних умов на стан рослин;
вирощування рослин та догляд за ними; виховання доброзичливого ставлення до
рослин, прагнення піклуватися про все живе в природі; підвищення пізнавальної
та практичної активності дошкільників. Зараз саме ці
екологічні категорії повинні бути в центрі уваги педагогів та батьків.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: природа
є частиною навколишнього світу, з яким дитина щоденно спілкується і взаємодіє.
Вона дає багатий матеріал для розвитку мислення і мови. Метою досвіду є
виховання усвідомлено правильного ставлення дітей до природи, формування у них
основ екологічної свідомості. Спільно з дітьми здійснювали
прогулянки-спостереження за деревами, квітами (тобто різними
рослинами). Віталися з ними, дізнавалися, як у них справи, слухали їх
настрій. За допомогою звуків природи, вчилися відчувати красу, доброту.
Заняття, розваги, екологічні свята, збудовано за принципом
відображення конкретної теми і образу.
У проєкті беруть участь діти старшої групи. Форми
та методи роботи вибрано в залежності від вікових особливостей дітей.
Діти старшого дошкільного віку виконують обсяг роботи,
використовуючі найпростіші методи спостережень, узагальнюють результати
своїх досліджень, в основному, у вигляді малюнків і коротеньких оповідань, на
занятті використовують круги Луллія,
ТРВЗ, мнемотаблиці, малювання на "Чарівному склі". Вихователь - головна дійова особа в здійсненні проєкту. Він є носієм
екологічної культури і є зразком такої поведінки в повсякденному педагогічному
процесі. Саме вихователь відповідає за рівень екологічної вихованості своїх
вихованців.
Використано метод
індивідуальної бесід, метод спостереження за дітьми. Залежно від рівня
екологічної вихованості дітей планувалася робота протягом року.
Науково-теоретична
база досвіду: дошкільний вік - найсприятливіший час для
сенсорного виховання, для накопичення уявлень про навколишній світ. Починати
екологічне виховання можна і потрібно з моменту надходження дитини в дитячий
сад.
Метою
роботи є створення умов виховання усвідомлено правильного ставлення
дітей до природи, формування у них основ екологічної свідомості. Завдання
вихователя в роботі з дітьми дошкільного віку – закласти перші уявлення та
орієнтири у світі природи.
Науковцями
окреслено визначення змісту, організації та форм дошкільної екологічної освіти.
У 90-ті роки було розроблено низку освітніх програм з екологічної освіти
дошкільників різного віку. Особливу увагу в них приділяється
формуванню цілісного погляду на природу і місце людини в ній. Серед технологій,
що пропонується програмою, є метод екологічних проектів, який визнається
автором вдалою освітньою технологією в екологічній освіті дошкільників.
Одним із шляхів формування
екологічної культури дітей дошкільного віку є звернення до надбань педагогічної спадщини видатного українського педагога,
заслуженого учителя України В.О. Сухомлинського, до його досвіду у сфері
екологічного виховання дітей, який довів, що природа сама собою не виховує,
виховує лише активна взаємодія дитини з нею. Тому екологічне виховання та
екологічна культура тісно пов’язані з природоохоронною діяльністю. Великий
педагог вважав, що самих екологічних знань з охорони навколишнього середовища,
якщо вони не втілюються на практиці, недостатньо. Важливо, щоб вихованці брали
участь у збереженні і збагаченні природи рідного краю, тільки у цьому разі у них сформуються необхідні уміння і навички, розвинеться відповідальне, бережне ставлення до навколишнього середовища.
Свого часу Костянтин Ушинський казав, що вивчення дітьми природи має
починатися не з курйозів і диковин, а з того, що безпосередньо оточує дитину,
тобто з тих об’єктів і явищ природи, які дитина може спостерігати щодня.
Різні аспекти проблеми екологічної освіти та
екологічного виховання досліджували такі педагоги, як А. Волкова, Н. Горопаха,
О. Захлєбний, І. Звєрев, Н. Кот, О. Кудрявцева, Н.Лисенко, С. Ніколаєва, З. Плохій, Г. Пустовіт, Н. Пустовіт, Н. Рижова, Н. Яришева та інші. Можливість і успішність
формування початкових екологічних уявлень у дітей дошкільного віку доведено
численними психологічними й педагогічними дослідженнями (Я. Коменський, Й.
Песталоцці, Д. Локк, Ж. Руссо, С. Русова, С. Ніколаєва, З. Плохій, Н. Рижова, ,
О. Терентьєва, та ін.), психологами (Л. Венгер, Л. Виготський, В. Давидов, О.
Запорожець, В. Мухіна М.
Поддьяков, С. Рубінштейн).
Стисла анотація досвіду: за інноваційним потенціалом досвід включає різні новітні
технології, з виховною метою застосовувала такі інноваційні технології, як:
круги Луллія, ТРВЗ, мнемотаблиці, малювання на "Чарівному склі"
Освітній проєкт є короткотривалим.
Разрахований на термін 1 тижня (жовтень-листопад або квітень-травень). Даний
проєкт впроваджувався упродовж двох останніх
років, починаючи з 2018 року.
Освітній проєкт розрахований на дітей
середнього і старшого дошкільного віку.
До складання плану проєкту залучала
методичні посібники: навчально-методичний посібник «Кришталеві джерела» О.
Тимофеєвої, І. Тимофеєва, «Формуємо екологічну компетентність» З. П Плохій.
План роботи містить такі види діяльності з дітьми: спостереження за живою та
неживою природою, рослинами,
дидактичні ігри, ігри на розвиток дрібної моторики, рухливі ігри, психогімнастичні
вправи, художньо-мовленнєва і образотворча діяльність.
Дошкільники упродовж проведення проєкту брали участь у збереженні і
збагаченні природи рідного краю, доглядаючи за рослинами в груповій кімнаті, на
ділянці дошкільного закладу, разом з батьками вдома.
Результативність
впровадження досвіду: проблема екологічного
виховання дошкільників належить до числа корінних проблем теорії виховання і
має першорядне значення для виховної роботи.
Завдяки участі у даному проекті у дошкільників
сформувалися необхідні уміння і навички, розвинулось відповідальне, бережне ставлення
до навколишнього середовища. Також діти здобули екологічні знання з охорони навколишнього
середовища. Впровадження ідей екологічного виховання проводилося за рекомендаціями
В.О. Сухомлинського, які складаються з двох рівноцінних компонентів: формування
наукових знань з екологічного виховання та охорони природного середовища.
За результатами своїх спостережень за дітьми під час впровадження
проєкту, щодо сформованості екологічної культури, було виявлено:
-
у багатьох дітей
з’являється чітке розуміння причинно-наслідкових зв’язків між
природними явищами, трудовою діяльністю дітей та станом рослин;
-
у дітей проявився
яскраво виражений інтерес до об’єктів і явищ природи;
-
починаючи з старшої групи діти
можуть пояснити мотив свого ставлення до об’єктів живої природи;
-
у більшості дітей вже не
проявляється жорстокого ставлення до природи (діти дбайливо ставляться до природи, прагнуть до правильної поведінки по відношенню до світу природи).
- дошкільники дізналися багато цікавого з життя рослин (дерев, чагарників,
трав, рослин лісу, саду, луки, поля, кімнатних рослин), досліджують
досвідченним шляхом умови, необхідні для росту рослин; навчилися правильно
доглядати за рослинами в куточку природи, в квітнику дитячого садка.
Свого часу Костянтин Ушинський
казав, що вивчення дітьми природи має починатися з об’єктів і явищ природи, які
дитина може спостерігати щодня.
Репрезентація
проєкту: проблема формування екологічної
компетенції викликає постійну зацікавленість у вихователів ЗДО, батьків. В
цьому я переконалась під час презентації проекту перед педагогами ЗДО,
колективних переглядах на методичних об’єднаннях. Отримане ІІІ місце в конкурсі
«Панорама творчих уроків», надруковано матеріал в журналі «Дитячий садок» та в
«Методичному збірнику для організації роботи з питань екологічної освіти та
виховання в дошкільних закладах».
Фотоматеріали репрезентації
Тривалість: 8 днів.
Мета.
Освітня:
* розширити й
поглибити знання дітей про природне довкілля як цілісний живий організм;
*
вчити помічати красу рідної
природи;
*
збагатити словник дітей
прислів'ями, приказками за темою;
*
формувати правильну артикуляцію;
* вчити дітей встановлювати логічні взаємозв'язки між живою та неживою природою.
Розвивальна:
* розвивати вміння дітей спостерігати за живою
природою, робити зіставлення та
висновки
із
спостережень, проводити аналіз;
* розвивати мислення, пам'ять;
*
розвивати власне бачення даної
проблеми;
* розвивати мовний апарат, фонетичну систему
мовлення, слухову увагу;
* розвивати вміння реалізувати власні задуми в
проективній діяльності;
* розвивати комунікативно-мовленнєву
компетентність;
Соціалізуюча:
* спонукати дітей відзначати не тільки свої досягнення, а й досягнення інших;
* розвивати інтерес до виконання спільного завдання;
* формувати потребу прийти на допомогу одне одному;
* розвивати самооцінку.
Соціалізуюча:
* спонукати дітей відзначати не тільки свої досягнення, а й досягнення інших;
* розвивати інтерес до виконання спільного завдання;
* формувати потребу прийти на допомогу одне одному;
* розвивати самооцінку.
Виховна:
* виховувати інтерес, любов та
бережливе ставлення до природи;
* виховувати ціннісне ставлення до природи;
* виховувати екологічну свідомість та екологічно доцільну поведінку.
* виховувати ціннісне ставлення до природи;
* виховувати екологічну свідомість та екологічно доцільну поведінку.
Характеристика:
*
за домінуючою діяльністю: дослідницько-інформаційний;
*
за тривалістю: середньої тривалості;
*
за кількістю учасників: колективний;
*
за характером контактів: у межах групи.
База реалізації: ЗНВК № 63, старша група
Учасники та співучасники: діти, батьки, вихователь.
Перспективний план роботи
Перспективний план роботи
Види діяльності
|
Зміст роботи
|
|
1
|
2
|
|
1 день
|
Мотиваційний
|
|
Проектне
заняття (дитина і навколишній світ, рідна
природа)
|
Тема: «Цілющі скарби
рідної природи». Як реалізувати задум.
Мета: визначити знання дітей на початку вивчення тематичного
циклу за підтемами «Жива природа», «Рослинний світ»; викликати інтерес до
теми; розвивати пізнавальний інтерес, дитячу ініціативу під час добору
завдань до цього тематичного циклу, створення «дерева цілей»; виховувати
вміння домовлятися й вислуховувати думку
одне одного в процесі створення проекту; виховувати любов, бережливе
ставлення до об'єктів живої природи, культуру поведінки в природі;
Матеріал: лист від Екологічного Колобка
Методи та прийоми: сюрпризний момент - вихователь читає лист від Колобка, ігрова мотивація, художнє слово,
бесіда, спостереження за об'єктами, пояснення, опис.
Проблемна ситуація №1
- Яку відповідь можемо дати?
- Які спостереження ми можемо провести?
- Які зміни можна побачити в природі?
Проблема №2
- Як можна передати нашу інформацію?
- На чому можемо записати наші спостереження?
|
|
Музичне
|
Закріпити знання дітей про рослини через музичну діяльність Інсценування «Ходить гарбуз по городу»
|
|
Спостереження
|
Виявити
вміння дітей спостерігати за явищами живої природи(деревами,
кущами). Відчувати красу та гармонію у природі, здатність піклуватися про живі об'єкти природи.
Викликати бажання милуватись навколишнім середовищем, берегти природу
|
|
Ігрова діяльність
|
Дидактичні ігри: «Коли це буває?», «Який? Яка? Яке?» (добір слів
-означень)
Рухливі ігри: виявити вміння дітей грати в народні ігри осіннього циклу.
Сюжетно-рольові ігри: з'ясувати, чи вміють діти будувати
сюжетні лінії, використовувати предмети-замінники, домовлятись щодо ролей.
|
|
Художня праця
|
Тема: «Виготовлення «дерева цілей»
|
|
Індивідуальна робота
|
Мета: виховувати бажання працювати разом; сприяти розвиткові дитячої ініціативи; виявити вміння дітей творчо
підходити до розв'язання проблем, що виникають під час роботи; розвивати
дрібну моторику рук.
|
|
2 день
|
Пізнавальний
|
|
Проектне заняття (Грамота)
|
Тема: «Звук [Л]. Буква Л. л.
Мета: ознайомити дітей з новою буквою.
Продовжувати вчити розрізняти голосні та
приголосні звуки та робити звуковий аналіз. Вправляти у називанні слів з
даним звуком (лист, калина, малина.) Поглибити уявлення дітей про осінні
явища в природі, збагачувати словниковий
запас дітей згідно з цією лексичною темою ;розвивати фонематичний слух, слухову увагу, почуття ритму
і темпу.. Матеріал: площинні зображення дерев, кущів, картки
звукового аналізу.
|
|
Малювання
|
Тема: «Золота
осінь» (малювання на "Чарівному склі")
Мета: показати дітям
красу осені, викликати натхнення для
створення роботи. Закріпити різні техніки малювання.
|
|
Індивідуальна
робота (з природи)
|
Визначення назв осінніх місяців. Порівняльна
характеристика берези і липи
|
|
Спостереження, бесіда
|
За осінніми
деревами.
Розв'язання
проблемних ситуацій
- Що ти робив би, коли на твоїх очах ламатимуть гілки
дерев? Іноді можна почути: «Квітку зривай
ту, що росте біля дороги, вона нічия». Чи бувають нічиї квіти? Дерева? Звірі?
Птахи?
|
|
Ігрова діяльність
|
Дидактичні
ігри: «Назви дерево»,
«Скажи лагідно», «Який? Яка?
Яке?»(добір прикметників), «Знайди
тварину за описом»
Рухливі ігри: «Ой у лісі на горбочку»
Сюжетно-рольова гра «Квітковий магазин»
|
|
Трудова діяльність
|
Підпушування
землі навколо дерев. Для чого це роблять?
|
|
Праця в природі
|
Збирання опалого листя та плодів, підбір
красивих листочків з різних дерев для
поробок.
|
|
Робота поза
заняттями
|
Розвиток дрібної моторики рук. Викладання з
насіння дерев і кущів. Мовна гра
«Збери низку слів» (слова на заданий звук)
|
|
3 день
|
Інформаційно – пізнавальний
|
|
Ранкова гімнастика
|
«Осіннє
листячко»
|
|
Проектне заняття (Навчання мови та розмови та вступ до природознавства)
|
Тема: «Без верби та калини нема України»
Мета: ознайомити дітей з народною
символікою - калиною, її значенням; вчити
будувати розповідь за допомогою ілюстрацій і власного досвіду;
збагачувати слоник дітей словами дерева, кущі; вчити добирати синоніми і
утворювати спорідненні слова; виховувати
інтерес і повагу до національних традицій, любов до рідної природи,
бережливе ставлення до навколишнього.
Матеріали: предметні
малюнки дерев та мнемотаблиці
|
|
Фізична культура
|
Рухливі ігри: «Шукаємо під кущиком», «Хто швидше збере листочки»
|
|
Ігрова діяльність
|
Рухливі ігри: «Хто спритніший?», «Знайди собі
пару».
Народна гра «Чий віночок кращий» Дидактичні ігри: «Що відбувається восени?», «Чарівні пори року». Сюжетно-рольова гра: «Полікуємо дерева». |
|
Спостереження
|
За калиною на майданчику.
|
|
Бесіда
|
Про лікарські властивості дерев
|
|
Індивідуальна
робота(з художньо-мовленнєвої діяльності)
|
Закріпити
прислів'я, приказки, загадки про калину як символ України.
|
|
Розвага -
вікторина
|
Тема: «Що ми знаємо про лікарські
рослини»
|
|
Трудова діяльність
|
Висаджування дерева берези. Вчити готувати та прибирати трудовий інвентар після праці.
|
|
4 день
|
Інформаційний
|
|
Проектне
заняття (вступ до світу логіки, простору
та часу)
|
Тема: «Цифра 8»
Мета: вчити дітей утворювати число 8 з
двох менших. Вчити
розв'язувати приклади в межах 8 (за допомогою листочків).
|
|
Музичне
|
Закріпити знання
дітей про рослини через музичну діяльність
Хоровод «Ой у полі калина» |
|
Спостереження,
бесіда
|
За змінами кольору листя. Що
змінилось? Чому?
|
|
Ігрова діяльність
|
Дидактичні ігри: «Чим схожі?»,
«Добери слово», «Де дерево, а де кущ?»
Рухливі ігри: «На лісовій
галявині», «Хто більше збере листочків»
Сюжетно-рольова гра: «Магазин» (продовжувати вчити
дітей розгортати сюжет гри)
|
|
Індивідуальна
робота
|
Закріпити
назви дерев Д/гра «Чим схожі чим ні?»
|
|
Трудова діяльність (колективне)
|
Виготовлення фотогазети «Добрі справи»
Бесіда за темою «Природа-наш рідний дім»
Мета: узагальнити
знання дітей про бережливе ставлення до живої природи, культуру поведінки в
навколишньому середовищі.
|
|
5 день
|
Інформаційно – перетворювальний
|
|
Проектне заняття (розвиток зв'язного мовлення)
|
Тема: «Диво тварини» (додаток 1)
Мета: активізувати
мовленнєву діяльність дітей за допомогою ігор, вправ, казок, використання елементів ТРВЗ, сухого басейну та LЕGО-конструктора. Вчити
створювати моделі тварин з деталей конструктора, планувати свої дії
відповідно до поставленої мети, керуватися схематичною інструкцією у своїй
діяльності. удосконалювати вміння дітей з'єднувати деталі конструктора за
схемою послідовних дій.
|
|
Фізична культура
|
Рухливі ігри: «Знайди свою пару», «3найди де
заховано»
|
|
Спостереження -огляд, бесіда
|
Розглядання
фотогазети «Добрі справи»
|
|
Ігрова діяльність
|
Дидактичні ігри: «Дітки на гілочці»,
«Мандрівка»(Назви рослин), «Впізнай на смак»,
Рухливі ігри: «Ходить гарбуз по городу»
Мовні ігри: «Опиши дерево», «Опиши тварину»
|
|
Індивідуальна
робота (з розвитку зв'язного мовлення)
|
Складання речень
про рослини. Узгодження іменника з прикметником.
|
|
Трудова діяльність (колективне)
|
Доручити
зібрати плоди дерев для виготовлення поробок
|
|
Етична бесіда
|
«Як я
піклуюсь про рослини»
|
|
Робота з батьками
|
Виготовлення поробок.
|
|
6 день
|
Інформаційний
|
|
Проектне заняття (ознайомлення з природним довкіллям та маалювання)
|
Тема: «Подорож в екологію» (додаток 1)
Мета: дати дітям уявлення про екологію,
як науку; закріпити знання
про те, що
людина є частиною природи і існування людини без
природи
неможливе, довести, що юні екологи - це ті діти, які
люблять природу, турбуються про неї.
Матеріал: Екологічний Колобок, ілюстрації,
картинки, "Чарівне скло"
Методи і
прийоми: прихід
Екоколобка, розв'язання проблемних
ситуацій.
|
|
Музичне
|
Закріпити
знання дітей про рослини через музичну діяльність
Інсценування «Ходить гарбуз по городу» |
|
Спостереження, бесіда
|
За опалим листям
Дидактична гра «3 якого дерева листочок» Узагальнити знання дітей про дерева, запропонувати пригадати загадки, вірші про дерева, осінь, які вивчали за даний період |
|
Ігрова
діяльність
|
Дидактичні ігри: «Скарги природи» (екознаки),
«Відгадай», «Склади
розповідь»
Рухливі ігри: «Віночок».
Сюжетно-рольовар гра: наявність в ігрових діях дітей
нових сюжетних ліній і ролей, пов'язаних з
тематичним циклом.
|
|
Індивідуальна
робота (з вступу до природи)
|
Закріпити назви дерев.
Дидактична гра «Підійди до дерева що я назву» |
|
Ручна праця
(колективне)
|
«Виготовлення поробок з природного
матеріалу»
|
|
7 день
|
Інформаційний
|
|
Проектне заняття Грамота та
зв’язне
мовлення
|
Тема: «Зимові фантазії» (додаток 1)
Мета: активізувати
мовленнєву діяльність дітей за допомогою ігор, вправ, віршів на зимову
тематику; використання елементів ТРВЗ, мнемотехніки (мнемодоріжки, мнемотаблиці),
кругів Луллія.
Результат. Після заняття діти зможуть описувати свої враження про зиму, добирати
влучні мовленнєві засоби під час обговорювати на зимову тематику; пояснювати
зимові зміни в житті природи;
утворювати різні за структурою граматично правильно побудовані речення;
здійснювати звуковий аналіз слів; складати висловлювання про зиму
|
|
Фізична культура
|
Рухливі ігри «Знайди собі пару»
|
|
Малювання
|
Тема: «Чарівна Зима» (малювання на "Чарівному склі")
|
|
Спостереження, бесіда
|
За змінами в
природі. Викликати у дітей бажання милуватися природою рідного краю, помічати природні зміни і
явища
|
|
Ігрова діяльність
|
Дидактичні ігри: «Пори року» (відгадування
загадок), «Що є в рослини?»
«Назви одним словом».
Рухливі ігри: «Діточки-пташечки»
|
|
Індивідуальна
робота
(звуковимова)
|
Читання віршів про осінь, загадування загадок.
Робота над дикцією під час читання віршів
|
|
Праця в природі (колективне)
|
Залучати дітей
до обкопування дерев на ігровому майданчику Навіщо це треба робити?
|
|
Етична бесіда
|
Панорама
добрих справ
|
|
8 день
|
Узагальнюючий
|
|
Тематичне заняття
|
Тема: «Цілющі скарби рідного краю» (додаток 1)
Мета: розширити знання дітей про лікарські рослини та їх
цілющі властивості,
особливо про калину як символ України. Закріпити назви рослин.
Продовжувати вчити дітей розпізнавати рослини за
ознаками: плодами, листям,
запахом; розвивати зоровий, слуховий, дотиковий аналізатори.
Виховувати екологічно-доцільну поведінку в
природі, бажання берегти природу рідного краю.
Матеріал: Карта України, Екологічний Колобок, коробочки з травою, мішечки з плодами, картки
з лікарськими рослинами, екологічні
знаки, малюнки дітей, емблеми, мнемотаблиці.
Методи і прийоми: подорож в минуле, під час якої пригадати:
- 3 чого все почалося?
- Як ми почали розглядати тему про
лікарські рослини?
- Чи всі завдання виконали?
Чи було цікаво?
|
|
Спостереження
|
Пригадати, за
якими об'єктами спостерігали, що нового дізналися
|
|
Ігрова діяльність
|
Пригадати, в які
ігри гралися. Які ігри сподобалися? Які ігри придумали самі? Запропонувати ігри на вибір.
|
|
Індивідуальна
робота
|
Закріпити теми з
тими дітьми, що не відвідували дитячий садок
|
|
Художня праця
|
Тема: Виготовлення книжки «Лікарські
рослини»
|
|
Робота поза заняттями
|
Продовжувати готуватися до осінньої ярмарки «Дари
осені»
|
ЛІТЕРАТУРА
1. Афоніна І. Екологічний проект "Дідусь дуб// Дитячий садок. - 2007. - №17.
2. Базовий компонент дошкільної освіти. -К., 2012
3. Богуш А.М. Мовленнєвий компонент дошкільної освіти. - Х., 2011.
2. Базовий компонент дошкільної освіти. -К., 2012
3. Богуш А.М. Мовленнєвий компонент дошкільної освіти. - Х., 2011.
4. Буракова Ю. Д. Проектні технології у
дошкільному навчальному закладі / Ю. Д. Буракова. – Х. :Вид. група «Основа»,
2009.- 204 с.
5. Вільчковський Е. С. Дітячі ігри в дитячому
садку / Е. С. Вільчковський. – К. : Рад. Шк. 1089. – 176 с.
6. Глухова Н. Емоційне спілкування дитини з
природою / Н. Глухова // Дошкільне виховвання. 2001 – 310. – С. 8-9.
7. Дитина в дошкільні роки: комплекснаосвітня программа/автор. колектив; науккерівник К.Л.Крутій. - Запоріжжя ТОВ "ЛІПС" ЛТД.2016.-160 с.
8. Ігнатьєва С.А., Калмикова А.Л., Авдеєва Р.Г. Довкілля.- Х., 2008.
7. Дитина в дошкільні роки: комплекснаосвітня программа/автор. колектив; науккерівник К.Л.Крутій. - Запоріжжя ТОВ "ЛІПС" ЛТД.2016.-160 с.
8. Ігнатьєва С.А., Калмикова А.Л., Авдеєва Р.Г. Довкілля.- Х., 2008.
9. Калуська Л. Дивокрай: вибрані дидактико-методичні
матеріали у 2-х книгах для працівників дошкільних закладів / Л. Калуська. –
Тернопіль: Мандрівець, 2007.
10. Кобилянська О. Запорука успіху – взаємодія
з батьками / О. Кобилянська // Дошкільне виховання. – 2008. -№6 – С. 11-13.
11. Кондратенко Р. Метод проектів у роботі з
батьками / Р. Кондратенко // Дошкільне виховання . – 2008. - №5. – С. 11 – 13.
12. Левченко Т.Г. Рідна природа. Матеріали для занять. - Х., 2013
12. Левченко Т.Г. Рідна природа. Матеріали для занять. - Х., 2013
13. Плохій З. Я і світ навколо / З. Плохій //
Дошкільне виховання. – 2008. №7. - С. 8
– 11.
14. Половіна О. А. Сприймати природу розумом і
серцем / О. А. Половіна // Дошкільне виховання. – 2006. - №11. – С. 10 – 13.
15. Програма екологічного виховання дітей дошкільного та шкільного віку / Макіївська шкільна рада.
15. Програма екологічного виховання дітей дошкільного та шкільного віку / Макіївська шкільна рада.
16. Проектна діяльність ДНЗ // Дитячий садок. - 2005. - №16
17. Романчук Р. О. Формування первинних
екологічних уявлень у дошкільників / Р. О. Романчук. Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД,
2008. – 180 с.
18. Сухарева Л. С. Піклуємось разом. Робота з
батьками дошкільників / Л. С. Сухарева. – Х. : Вид. Группа «Основа»: «Тріада»,
2008. – 128 с.
Додаток 1
Конспекти
занять
«Диво
тварини»
Мета: активізувати мовленнєву діяльність дітей за допомогою
ігор, вправ, казок, використання елементів ТРВЗ, сухого
басейну та LЕGО-конструктора. Вчити створювати моделі тварин з деталей конструктора, планувати свої дії
відповідно до поставленої мети, керуватися схематичною інструкцією у своїй
діяльності. удосконалювати вміння дітей з'єднувати деталі конструктора за
схемою послідовних дій. Виховувати бажання підтримувати запропоновану тему
розмова, відповідати на запитання. Формувати вміння активно і творчо мислити.
Розвивати зв'язне мовлення, комунікативні вміння, увагу, уяву, образне
мислення. Розвивати активне мовлення, фонетичний слух, естетичне сприймання,
уяву, фантазію, творчий потенціал, дрібну моторику рук, мовленнєве дихання.
Попередня
робота: читання казки «Теремок», перегляд ілюстрацій різних
художників до казки «Теремок», розігрування казки дітьми за ролями,
конструювання, вивчення пальчикової
гімнастики, фізхвилинки.
ХІД ЗАНЯТТЯ.
1 частина. Комунікативна діяльність
Вих.
Діти, до нас сьогодні завітали гості, давайте з ними
привітаємось.
До нас в гості завітала казкова
чарівниця і сьогодні хочу запросити всіх вас у подорож казкою. На чому можна подорожувати?
(відповіді дітей). Шлях у казку недалекий, але щоб потрапити до казки, нам
необхідно сісти на чарівні повітряні кульки.
Психогімнастика «Повітряна куля»
Діти довільно розміщуються по килимку, підіймають руки і з'єднують їх над
головою, ніби утворюючи кульку, закривають очі. Звучить релаксаційна музика.
Під час вправи діти роблять глибокий вдих та видих. Поки діти виконують вправ
з'являється заздалегідь підготовлений та зібраний з LЕGО - конструктора теремок на зелену тканину.
2 частина. Етап пізнавальної діяльності.
2 частина. Етап пізнавальної діяльності.
Вих. Діти, подивіться, а куди це ми потрапили? Якийсь будинок стоїть серед поля?
Цікаво, тут хтось живе? (Так, це Теремок!) Справді, це казковий Теремок.
І живуть в ньому зачакловані диво тварини. Скажіть чи існують такі звірі
насправді? Що в них незвичайного? Придумайте назви цим тваринам (відповіді
дітей) А як ви гадаєте, чи добре живеться таким тваринам? Чому? (відповіді дітей)
Так ви правильно все пояснили. А давайте їх розчаклуємо.
Гра "Незвичайні тварини"
Вих. Тварини вам дуже вдячні. Ви справжні добрі чаклуни. Мабуть, треба запросити до Теремка звірят. А
яких саме звірів треба запросити, нам підкаже казка, фотогазета, ваші малюнки та чарівні кульки (сухий басейн). Давайте подивимось на них. Хто перший
прийшов, хто другий, третій, четвертий, п'ятий, останній. (відповіді
дітей)
Гра "Скажи лагідно"
Гра "Який? Яка?"
Вих. Молодці! Ви
правильно розказали. Нам час відпочити.
Фізхвилинка."Йти у ліс і там пограти…"
Вих. Кого ж ми запросимо до нашого Теремка, хто в ньому
житиме? (Діти називають персонажів казки.) Усе правильно, діти. Та
оскільки наш Теремок непростий, а складений із цеглинок LЕGО, то і звірі
там мають жити незвичайні, а LЕGО - тварини. їх ми зараз з вами і збудуємо. А щоб наші пальчики були спритними та
швидкими, підготуємо їх до роботи.
Пальчикова
гімнастика «Дім»
На галяві стоїть дім. (діти складають долоні «хатинкою» над головою)
Двері замкнені у нім. (замикають долоні в замок)
За дверима стоїть стіл, (накривають правою долонею кулачок лівої руки) Навкруг дому — частокіл. (простягають руки перед собою, розчепірюють
пальці)
«Стук-стук-стук!»
- «Нам відчиніть. (постукують кулачком по долоні)
На гостини запросіть!» (розводять руки в сторони долонями догори)
Самостійна конструкційна діяльність: діти конструюють LЕGО - тварин за схемами послідовних дій. Відтак аналізують
побудовані конструкції за запитаннями педагога:
- Яких тварин ви сконструювали?
- Якого кольору цеглинки використали?
Вих. Запросімо наших тваринок до Теремка.
Діти розігрують казковий сюжет за допомогою
побудованих LЕGО - тварин.
Вих. Діти, ми з вами допомогли нашим LЕGО - звірятам оселитися в LЕGО
-Теремку.
Вих. Нам уже час назад до дитячого садочка повертатись (Діти
розміщуються на килимі.) Покрутись, повертись, у садочку опинись! (Після
уявного польоту всі знову опиняються в дитячому садку,)
4 частина. Оцінно - контрольна діяльність.
Підсумок заняття.
- Де ми були?
- Ким ми були?
- Кому ми допомагали?
- З чого ми робили?
- Яке завдання найбільше
запам'яталось?
Вих. На цьому наше заняття закінчується. давайте
скажемо нашим гостям
"До побачення!"
Конспект
заняття «Зимові фантазії»
Мета: активізувати мовленнєву
діяльність дітей за допомогою ігор, вправ, віршів на зимову тематику; використання елементів
ТРВЗ, мнемотехніки (мнемодоріжки, мнемотаблиці), кругів Луллія.
Результат: після заняття діти зможуть описувати свої враження про зиму, добирати
влучні мовленнєві засоби під час обговорювати на зимову тематику; пояснювати
зимові зміни в житті природи; утворювати
різні за структурою граматично правильно побудовані речення; здійснювати
звуковий аналіз слів; складати висловлювання про зиму.
ХІД ЗАНЯТТЯ.
1 частина. Комунікативна діяльність
Привітання
Засяяло сонечко!
-
Добрий день, усім!
Пташка за віконцем:
-
Добрий день! Цвірінь!
Діточки в садочку
Радо всі вітаються
І усьому світові
Щиро усміхаються
Вих. Діти, озирніться навкруги, яка краса! Роздивилися? Яка пора року надворі?
Вих. Діти, озирніться навкруги, яка краса! Роздивилися? Яка пора року надворі?
Діти.
Зима.
Вих.
А чи любите ви зиму?
Діти. Так.
Вих. То ж давайте швиденько зізнаємося їй в цьому, доберемо
компліменти для зими і скажемо хто
вона.
Діти. Чарівниця, казкарка, чаклунка, царівна, Білосніжка, красуня, фея,
королева, витівниця.
Вих. Пригадайте, про осінь ми говорили, що вона – золота, а якого кольору
зима?
Діти.
Білого.
Вих.
А чому?
Діти.
Зима приходить до нас з снігопадами, білим снігом вкриті поля, дерева, будинки, завдяки білому
снігові навкруги все стає світлим, веселішим.
Вих. Вірно! Пропоную вам прикрасити сніг мовними перлинками, підібрати дуже красиві слова, які
скажуть який сніг.
2 частина. Етап пізнавальної діяльності.
2 частина. Етап пізнавальної діяльності.
Діти.
Білий, іскристий, м’який, пухнастий, сріблястий, колючий, легкий, холодний.
Вих.
Я впевнена, що ви бачили, як легенькі сніжинки кружляють в таночку і тихо
спускаються на землю. А чи доводилось вам чути, як вони кружляють у
заметілі, як виє і крутить завірюха, як стелиться по землі поземка. Послухаємо
і під музику попробуємо відобразити почуте.
Вих.
(доторкнувся до снігу). Ой, ой, ой, що це таке холодне!?
Та це ж сніг, він, дійсно, дуже холодний. Доторкніться пальчиком, відчули? А як
ви гадаєте, чи вміє сніг крім холоду, дарувати тепло? В народі інколи кажуть,
що сніг вкрив землю теплим кожушком і для кого може бути теплим сніг?.
З’являються картинки.
Діти.
-
Сніг вкриває товстим
шаром берліг, тому ведмідь спить в теплі.
-
Снігова ковдра
вкриває озиму пшеницю та зігріває тоненькі росточки.
-
Снігова ковдра
зігріває землю й рятує багаторічні рослини від лютих морозів.
-
Дерева одягають теплі
снігові шапки, щоб не замерзли гілочки.
Вих. Сніг для природи взимку добрий, невидимий янгол – охоронець. Тож бачите,
сніг може бути і теплим для природи.
Вих. А які ознаки зими ви ще знаєте?
Діти. Спить ведмідь, замерзла річка,
природа відпочиває, день короткий, як заячий хвіст, сонце світить та не гріє.
Вих. Почекайте, почекайте! То ж як це світить та не гріє? Що
йому теж холодно взимку, як і нам? Тоді я пропоную дуже цікаву вправу «Зігрій
сонечко». Давайте пофантазуємо, як зробити, щоб сонечко само зігрілось і нас
почало зігрівати.
Діти.
-
Запросимо сонечко на
гостини й напоїмо гарячим чаєм.
-
Зробимо з ним фізичну
зарядку.
-
Запропонуємо йому
вдягти теплі рукавички та шапочку.
-
Затанцювати веселий,
запальний танок.
-
Зігріти сонечко
теплими словами та вчинками.
-
Попросимо фею-
чарівницю допомогти сонечку потрапити в країну Вічного тепла.
Вих. Дітки, зиму ми вже бачили, слухали, навіть на дотик попробували. А давайте
ще й намалюємо її. Та малювати будемо не фарбами, а словами, а картина буде
називатися «Чим пахне зима?». І в пригоді нам стануть ваші носики. Тож давайте
вдихнемо разом свіжі зимові аромати і скажемо, чим же пахне зима. Але
відповідати треба не одним словом, а словосполученням, наприклад, свіжим
повітрям. Попробуємо. До роботи.
Діти. Зеленою ялинкою, смачними миколайчиками, духмяними смаколиками,
новорічними святами, солодкою кутею, запашними мандаринами, різдвяними
веселощами, крижаним снігом, веселими сніговичками.
Фізхвилинка
з дихальною гімнастикою
Вих.
Як про мене, так зима найвеселіша пора року, тому що
стільки розваг буває тільки взимку, та ще й які! Одна з них – ліплення снігової
баби. Давайте всі разом пригадаємо, як це робиться за допомогою вірша Л.
Яковенко «Снігова баба». (Викладання та розповідання віршів за допомогою мнемотаблиць)
3 частина. Перетворювальна діяльність.
3 частина. Перетворювальна діяльність.
А які ще розваги несе зима ми дізнаємося, коли викладемо
віршики з картинок та пригадаємо їх. (Діти складають вірші).
Перевірте один в одного чи послідовно ви
виклали картинки? Хто помітив помилку, то виправите її.
1. Про яку забаву йдеться в твоєму віршику? (Гра в сніжки).
2. Розкажи свій віршик. Як він називається? На яке свято ми його розповідаємо?
(на Різдво, це колядка).
3. А про яке свято твій віршик? (Про свято Нового року, називається «Що за
гостя в нас така?»)
4. Як називається твій віршик? («Синичці»). Як допоміг хлопчик синичці?
5. А чого кіт не знав у твоєму віршику?
Вих.
І з цим завданнями ми впорались.
Вих. А ще зима пропонує вам пограти з
вашими улюбленими кільцями. Проходьте, вибирайте кожен собі кільце.
1. Роздивіться уважно предмети, зображенні на верхнім кільці. Вибирайте той
предмет, який позначений блакитним кружечком.
2. Назвіть предмет.
3. Чітко промовляйте кожен звук у слові, як би ви позначили кожен звук
(голосний, приголосний м’який чи твердий).
4. Знайдіть на другому колі звукову схему, яка відповідає даному слову і,
повернувши кільце, з’єднайте предмет з відповідною схемою.
5. Схема речення.
6. Зверніть увагу у вас на кільці, в центрі є літера. У кожного своя. Зима
хоче, щоб ви цю літеру відтворили, зліпили і виклали на……..
Та перш ніж розпочати роботу, давайте розігріємо
долоньки, розімнемо пальчики.
Пальчикова гімнастика.
Ось цей м’ячик не простий
(правою рукою тримають м’ячик, а лівою накривають)
Він колючий ось такий(стискають м’яч у долонях)
Будеш м’ячиком ми грати (водять по тильній стороні долоні)
І долоньки зігрівати (крутять м’яч у долонях)
М’ячик поруч покладемо
І долоньками струснемо
Руки весело погрались
До роботи всі зібрались
(Ліплять букви)
Вих. Я
буду називати літеру, а дитина, яка її тримає, підходить і виставляє її на
дошці. Коли всі літери будуть стояти, спробуємо прочитати і подивимось, що у
нас вийшло («Спасибі, зимо»). Бачите, спочатку назвали звук, потім зліпили
літеру, літери склали в слова, а зі слів збудували речення. Давайте прочитаємо
СПАСИБІ, ЗИМО!
Вих. Які красиві слова! Скільки цікавого ми дізнались,
зробили. Зимоньку ми сьогодні бачили, слухали, відчували на дотик, вдихали її
аромати.
Вих. Залишилось тільки подякувати Зимонці. За що ми подякуємо Сніговій
королеві? Візьмемо мікрофона і скажемо:
4 частина. Оцінно - контрольна діяльність.
Я хочу подякувати зимі за
цікаву подорож;
-
За веселі свята;
-
За чарівні кола;
-
За незвичайні ігри;
-
За цікаві віршики.
Вих. І я хочу подякувати зиму за білий
сріблястий сніжок, за тріскучий морозець, за веселе і смачне Різдво, за радісні
дитячі посмішки! А вас дітки за хорошу роботу на занятті. Ви молодці!
Фотоматеріли
Конспект
заняття «Цілющі скарби рідної землі»
Мета: розширити знання дітей про
лікарські рослини та їх цілющі властивості, особливо про калину як символ
України. Закріпити назви рослин.
Продовжувати
вчити дітей розпізнавати рослини за ознаками: плодами, листям, запахом;
розвивати зоровий, слуховий, дотиковий аналізатори.
Виховувати
екологічно-доцільну поведінку в природі, бажання берегти природу рідного краю.
Матеріал:
«Дерево мети», Карта України, Екоколобок, мішечки з травою, картки з
лікарськими рослинами, екологічні знаки, малюнки дітей, емблеми, мнемотаблиці.
ХІД ЗАНЯТТЯ.
1 частина. Комунікативна діяльність
Вих. Діти, подивіться, що це?
Діти. Дерево мети.
Вих. Так. Це дерево мети. Подивіться
уважно і скажіть чи всі завдання ми виконали?
Діти Так.
Вих. А які ми завдання ми
виконували?
Діти. Ми спостерігали, розмовляли,
читали про дерева та малювали їх.
Вих. Так, забагато завдань ми виконали, однак
залишився сьогоднішній день, ось листочок сьогоднішнього дня, день тільки
розпочався і ви ще матимете змогу багато про що дізнатись впродовж нього. Тож метою сьогоднішнього дня буде
подорож нашим краєм. Ми будемо продовжувати дізнаватися про лікарські
властивості рослин нашої місцевості. А щоб нам було ще цікавіше, ми передамо
свої враження нашому знайомому Екоколобку. Найуважніших, найстаранніших він
зачислить в команду «Юних екологів» .А хто такі екологи?
Діти. Екологи – це люди які піклуються
про природу, оберігають її.
Вих. А ви хочете бути екологами?
Діти. Так.
2 частина. Етап пізнавальної діяльності.
2 частина. Етап пізнавальної діяльності.
Вих.
Любі діти, ось до нас
Завітав у котрий раз
Екології дружок.
Екологічний Колобок.
З’являється Колобок.
Вих. А ось і він.
Колобок. Добрий день, діти. Я дуже радий
вас бачити!
Діти. Добрий день, Екоколобок!
Колобок. Я знову приніс вам карту нашої
Батьківщини. А як називається наша
Батьківщина?
Дитина.
Мій край чудовий Україна
Тут народились ти і я
Тут над ставком верба й
калина
Чарівна пісня солов’я
Вих. Діти наша Україна багата своїм
природним багатством. В нас є ліси, поля, степи, річки, моря і багата земля на
якій ростуть різні види рослин, що мають цілющі властивості. А якого кольору
найбільше на карті?
Діти. Зеленого.
Вих.
Про що цей колір нам допомагає дізнатися?
Діти. Зелений колір допомагає нам
дізнатись, що Україна багата на рослини.
Вих. А як називається наше місто?
Діти. Запоріжжя.
(Дитина позначає)
Вих. Так, ми живемо в Запоріжжі,
Запорізькій області. Наш край особливий в природному значенні, адже тут так
багато унікальних природних об’єктів.
Колобок.
А чим
славиться ваше місто?
Діти. Островом Хортиця, на якому росте
велика кількість рослин з лікарськими властивостями.
Колобок. Молодці.
Вих. Діти, а скажіть мені, чи все можна
купити?
Діти. Ні.
Вих. Що не можна купити за гроші?
Діти. Здоров’я, щастя.
Вих. Здоров'я –це неоціненний дар, який
пропонує природа кожній людині.
Колобок. А що саме корисне в рослинах?
Діти. Листя, квіти, коріння, кора,
бруньки.
Колобок. А які ви знаєте лікарські
рослини?
Діти.
Калина, липа, береза, горобина, ромашка, м’ята, календула.
Вих.
Колобок, подивись які гарні лікарські рослини намалювали наші діти.
Колобок.
Молодці, мені так подобаються ваші малюнки.
3 частина. Перетворювальна діяльність.
Вих.
А зараз відгадайте загадку:
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті,
Вдивляється у воду
На свою хорошу вроду.
І красива як дівчина.
А звуть її
Діти.
Калина.
Вих.
Вірно. Це калина. Однією із лікарських рослин є калина.
Колобок.
А чи є калина на території вашого дитячого садка?
Діти.
Так. Є.
Колобок.
А що є цінним в калині?
Діти.
Квіти, ягоди.
Колобок. А чим же вона корисна, для чого її використовують?
Діти.
Плоди використовують від застуди, від кашлю, вона багата на вітаміни.
Вих.
А які ви знаєте прислів’я про калину?
Діти.
«Без верби і калини нема України»
«Пишна та красива, мов червона калина»
«Щоки червоні, як кетяги калинові»
Вих.
Калина і Україна нероздільні. Калина – це символ України. Калину шанують за
її пишну вроду і цілющі властивості, Про цей гарний кущ складено безліч пісень,
віршів, приказок, загадок та легенд. Послухайте одну з них.
Дитина розповідає легенду.
«Колись дуже давно, коли на наші землі,
села нападали вороги, вони забирали красивих дівчат в полон, а хлопців вбивали.
Під час такого нападу загинули всі хлопці –захисники, а дівчата, щоб не здатися
в полон, пішли в болота. Звідти вони не повернулися, а загинули, і на цьому
місці зацвіла калина».
Вих. Сумна легенда, про красуню
–калину, але склав її народ, значить так і було.
Колобок.
Так дуже сумна легенда.
Вих.
А наші діти ще знають пісню-хоровод про калину. Послухай її Екоколобок.
Фізхвилинка «ОЙ У ЛІСІ КАЛИНА»
Вих.
Сідайте рівненько і продовжуємо нашу розмову про лікарські рослини.
Відгадайте загадку за допомогою мнемотаблиць:
Маю плаття зелененьке,
гнучкі, ніжні віти,
Білу кору, стан тоненький. Як
я звуся, діти?
Діти. Береза.
Вих. Вірно. Це береза. А чи є береза
на території нашого дитячого садка?
Діти.
Є, на нашому майданчику.
Вих.
Якими словами ще можна назвати березу?
Діти.
Берізка, берізонька.
Вих. А з ким її можна порівняти?
Діти. Зі стрункою довгокосою дівчиною.
Колобок. А що корисне у берези?
Діти.
Листя, бруньки, сік берези
Колобок. А які ви ще знаєте рослини, з
лікарськими властивостями?
Діти. Горіх, каштан, липа, горобина,
ромашка, м’ята.
Колобок. Молодці, діти. Як багато
ви знаєте рослин. Діти подивіться, а
я вам ще щось приніс.
Вих.
Давайте уважно подивимось, що він нам приніс. Так це картинки з лікарськими
рослинами. Ми зараз пограємо в гру «Чим вони корисні?»
Я буду показувати картинки, а ви повинні назвати їх користь
Діти.
- Березу використовують при застуді, шкіряних захворюваннях, при зубній
болі, для за живлення поранень.
-З каштана виготовляють ліки для
суглобів.
- З квітів липи заварюють чай і п’ють при застуді, при кашлю.
Розтерті плоди липи та листя
використовують при кровотечі.
- З горіха роблять масло та добавляють в салати. Роблять ліки для за
живлення поранень.
- Відвар горобини п'ють при застуді.
- Це ромашка. Чай використовують при застуді, кашлю
- Це м’ята. Використовують при застуді, зубній болі.
- Це календула. Використовують при застуді, для загоєння поранень.
Колобок. Молодці. Ви гарно знаєте лікарські рослини.
Вих. А зараз наші діти, Екоколобок,
спробують відгадати лікарські рослини на запах та дотик.
Д/гра «Впізнай на запах, дотик».
Вих. Колобок, а ти знаєш що наші діти
вміють розпізнавати рослинами не тільки за запахом чи на дотик, а ще й за
листям?
Колобок. Ні
Вих. Зараз ти побачиш.
Д/гра «З якого дерева листок»
Колоб. Молодці, діти. А чи знаєте ви, що деякі з цих рослин
занесенні в Червону книгу?
Діти.
Колобок, уважно подивіться на ці знаки,
які застерігають нас від того щоб ми не робили з рослинами щось погане.
Діти розповідають про значення екознаків.
Колобок. Молодці. Ви добре знаєте
значення екологічних знаків.
Вих. А зараз я пропоную розставити
знаки на екологічній стежинці нашого дитячого садка. Поміркуйте де і в якому
місці який знак треба поставити і поясніть чому саму тут поставили цей знак
Діти розставляють знаки.
Вих. Екоколобок, а наші діти не тільки
знають значення знаків, а ще знають як доглядати за рослинами?
Колоб. Дуже, дуже цікаво.
Вих. Діти, давайте розповімо
Екоколобку як ми доглядали за рослинами.
Діти. Ми висаджували насіння, поливали рослини,
прополювали, а також ми висаджували дерева,
посадили березу, горобину.
Колобок. Молодці, діти, Я чув що у вас
буде ярмарок «Дари осені» А скажіть які дарунки приносить осінь?
Діти. Це різні плоди. З яких можна
робити різні цікаві вироби.
Колобок. Я бачу у вас теж такі є.
Вих. Так діти теж виготовляли їх, але
щоб не зашкодити рослинам, користувалися їх плодами. Екоколобок, як вважаєш чи
можна наших дітей назвати справжніми екологами?
Колобок. Так, ви справжні екологи бо
багато чого робите для збереження природи
Вих. А в підтвердження, діти
полюбляють ще грати в екологічні ігри. В одну з них ми зараз і пограємо.
«Доповни швидко і точно»
-
Дерево – високе, а кущ? (низький).
-
У листяних дерев – листя , у хвойних? (хвоя)
-
Як назвати дерево, кущ, траву одним словом? (рослини)
-
У липи кора коричнева, а у берези?
-
Береза – дерево, а калина? (кущ)
- У дуба плоди - жолуді, а у каштана?
(каштан)
-
Рослини які допомагають нам не хворіти називаються?
(лікарськими)
Колобок. Ви гарно знаєте все про рослини, тому я вас зараховую до
команди «Юних екологів» і дарую вам ці емблеми.
Екоколобок дарує емблеми
та прощається з дітьми.
Вих. Як ви вважаєте ми виконали мету
сьогоднішнього заняття
Діти Так.
4 частина. Оцінно - контрольна діяльність.
Вих. Подивіться, у нас залишились ще два листки. Один листок
значить те, що нам треба зробити «Книгу лікарських рослин» з вашими малюнками,
яку ми подаруємо Екоколобку. А другий листок означає-підготовку до осіннього
ярмарку «Дари осені». Скажіть мені
- Які завдання вам
найбільше запам’ятались?
- Які ви хотіли б ще
повторити?
-А які були важкі?
А ще я хочу пригостити
вас чаєм з лікарських рослин.
Дитина. Любі гості запрошую вас
покуштувати цілющого чаю, щоб відчути себе бадьорим та здоровим.
Після заняття діти
малюють свої враження від заняття на "Чарівному склі"
Фотоматеріали
Конспект
заняття «Подорож до дерев»
Мета.
Фізичний розвиток: розвивати рухову
координацію дітей під час рухливих ігор.
Брати посильну участь у догляді за природними об'єктами найближчого
довкілля. Продовжувати вчити дотримуватись необхідних екологічних норм під час
перебування в природному середовищі (викидання сміття в спеціально відведене
місце). Підвищувати емоційний тонус малюків, сприяти їх доброму, веселому
настрою. Розвивати витривалість дітей та дисципліну. Продовжувати вчити
виявляти як свою власну індивідуальність, творчість, так і поважати дії інших
гравців.
Соціально-моральний розвиток: збагачувати уявлення дітей про основні правила природокористування і чітко
дотримуватись їх. Виховувати у дітей дбайливе, турботливе ставлення до дерев.
кущів, квітів, комах, пташок оточуючого середовища.
Емоційно-ціннісний розвиток: учити дітей
співчувати птахам, тваринам. Викликати бажання і готовність допомагати зимуючим
птахам. Сприяти позитивному емоційному розвитку малят.
Пізнавальний розвиток: вчити дітей
розуміти та помічати в природі прикмети пізньої осені. Продовжувати вчити
спостерігати за об'єктами живої (дерева, птахи) та неживої природи (вітер,
пісок), досліджувати об'єкти неживої
природи. Збагачувати знання дітей про довкілля, стимулювати здатність помічати,
спостерігати, мислити під час прогулянки. Знайомити дітей з якостями,
властивостями неживої природи (дослідження повітря). Продовжувати знайомити
дітей з рослинами своєї місцевості (калина, береза, клен), впізнавати
представників живої природи (птахів) найближчого оточення. Продовжувати
формувати уявлення малят про підготовку до зими рослин, комах, птахів.
Мовленнєвий розвиток: про поповнювати
словниковий запас дітей назвами груп відповідних природних об'єктів.
Продовжувати використовувати у мовленні прикмети, прислів'я. Вчити давати
відповіді на запитання, досліджувати задані природні об'єкти. Удосконалювати
зв'язне мовлення та граматичне уміння, покращувати інтонаційну виразність мови
та формувати комунікативне мовлення.
Художньо-естетичний розвиток: розвивати здатність дітей пройматися красою живого довкілля, із задоволенням
милуватися нею. вчити передавати свої почуття та враження від природи на
малюнках.
Креативний розвиток: продовжувати вчити
дітей встановлювати взаємозв'язок між об'єктами природного оточення.
Обладнання: лялька Оленка, годівничка,
зерно, д/гра «З якого дерева листочок?», дзвіночок, вітрячки, повітряні кульки,
маска зайчика для гри, пакет для сміття, екознаки, пісок, рамка зі склом для
малювання
ХІД ЗАНЯТТЯ.
1 частина. Комунікативна діяльність
Вих. Діти. Сьогодні з нами на прогулянці хоче погуляти лялька Оленка. Візьмемо
її з собою? Скажіть, а яка зараз пора року?
Діти: Осінь.
Вих. Так, осінь. Осінь триває, але вже незабаром вона закінчиться. Зараз яка
осінь: рання чи пізня?
Діти Пізня.
Вих. Так, вірно. Оленка бачила в групі
малюнки які ви намалювали з пізньою осінню. Хоче щоб ви їй розповіли про неї.
Розповімо? А допоможе нам в цьому гра «Все навколо розглядай – про пізню осінь
розповідай»
Який вигляд мають
дерева?
Діти Стоять голі, все листя з них облетіло..
Вих. Вдихніть повітря. Яке воно?
Діти Вологе, холодне.
Вих. Який віє вітер?
Діти Холодний
Вих. Яке сонечко на небі? Чи тепло воно гріє?
Діти Ні.
Вих. Яке небо? Які по ньому пливуть хмаринки?
Діти Маленькі, пухнасті
2 частина. Етап пізнавальної діяльності.
2 частина. Етап пізнавальної діяльності.
Вих. Ще недавно можна було зустріти метелика, жука, павука або бджолу.
Спробуйте зараз відшукати когось із комах. (Діти виконують запропоноване
завдання) Чи вдалося вам це зробити?
Діти Ні.
Вих. І нам з Оленкою теж не вдалося. Чому?
Де зараз поділися всі комахи?
Діти Вони поховалися від холодів і заснули до весни.
Вих. Правильно, молодці. Цієї пори набагато поменшало і пташок. Недаром кажуть
Ходить осінь рідним краєм
Виганяє птиць із гаю.
Хто знає, чому
так говорять?
Діти Восени
відлітають птахи у теплі краї.
Вих. Давайте пограємо в гру.
Рухлива гра «Діточки-пташечки»
Вих. Скоро настане зима, усе довкола засипле снігом. Як ви гадаєте, зимуючим
пташкам просто буде пережити сувору зиму?
Діти Ні.
Вих. Як ми можемо допомогти їм?
Діти Годувати пташок
Вих. Ось ми з вами приготували годівничку, яку повісимо на дерево та будемо
насипати зернятко для птахів. (Вішаємо годівничку, насипаємо зерно). А що ще
можуть їсти птахи? Ягоди яких рослин?
Діти Ягоди калини та горобини.
3 частина. Перетворювальна діяльність.
3 частина. Перетворювальна діяльність.
Вих. Так, вірно. А скажіть про який кущик Оленка для вас приготувала загадку. (мнемотаблиця)
У вінку зеленолистім
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.
Діти Калина.
Вих. Так, вірно. Це калина. Давайте підійдемо до неї і розкажемо Оленці про
неї. Калина це дерево чи кущ?
Діти Кущ.
Вих. Які плоди у калини, якого кольору?
Діти Червоного.
Вих. А які вони на смак?
Діти Кислі.
Вих. На що схоже зернятко калини?
Діти На сердечко.
Вих. А чим вони корисні для людей? Куди їх додають?
Діти В чай, щоб не хворіти.
Вих. А яке ви знаєте прислів'я про калину?
Діти «Без верби та калини нема України»
Вих. Молодці, ви гарно розповіли Оленці про калину. Які ще є дерева у нашому
садочку?
Діти Береза, клен, каштан…
Вих. Зараз ми перевіримо з Оленкою як ви знаєте дерева та листочки з них.
Д/гра «З якого дерева листочок?»
Вих. Молодці. Скажіть чи можна ламати гілки дерев?
Діти Ні.
Вих. Вірно. Зараз ми з вами перетворимось на дерева
Фізхвилинка.
Ось це – деревце мій друже
Кучеряве, гарне дуже
Гілля з вітром грається-
Хилиться – гойдається.
А листочки шелестять,
Ніби казку шепотять.
Вітерець гуляв - бродив,
З віт каштанів натрусив
Осінь деревце вже чує –
Листя в золото фарбує.
Вих. Молодці. І знову ми стали дітьми. Діти, а допомагати треба тільки птахам?
Діти Ні.
Вих. А Оленка хоче дізнатись,
кому ще допомагають люди взимку, кого підгодовують?
Діти Тварин.
Вих. А яких ви знаєте тварин?
Діти Зайчик, лисичка, вовк, ведмідь, білка….
Вих. Діти, Оленка пропонує вам пограти в гру про зайчика. Ви
згодні пограти?
Діти Так.
Гра «Зайчик сірий умивається»
Вих. Діти, а наша Оленка знає віршик.
Шумів легенький вітер
Гойдав легенько квіти – ш-ш-ш
Та раптом він піднявся –у-у-у
І світ весь загойдався –у-у-у-ш-ш-ш
А скажіть чи є зараз вітер? За допомогою чого можна
перевірити чи є вітер?
Діти Вітрячків, повітряних кульок.
Вих. А давайте ми покажемо Оленці як ми вміємо надувати
кульки.
Гра «Повітряні кульки»
Вих. Діти, а Оленка каже, що бачила як люди збирали сміття,
гілочки, сухі листочки в відерця, пакети, контейнера, щоб в природі було чисто,
гарно, красиво. Вона пропонує нам теж зібрати
листочки, гілочки, камінці в пакет. Ви згодні?
Діти Так.
Діти збирають в пакет сміття.
Вих. Тепер ми його зав’яжемо, а двірник його прибере в смітниковий контейнер. Діти, так можна кидати сміття на землю?
Діти Ні.
Вих. Вірно. Воно забруднює нашу природу. Оленка теж
запам’ятала, що смітити не можна. Вона розкаже про це іншим лялькам. А ви
навчите своїх знайомих викидати сміття у контейнери. Так, діти?
А ще на нашому майданчику є пісочниця Зараз вже холодно,
а раніше ми завжди гралися в ній. Дівчатка з піску ліпили пиріжки, робили
пасочки. Хлопчики будували замки. Для цього потрібен вологий пісок. А по сухому
піску гарно малювати. Ось і ми з вами зараз намалюємо те, що вам більше всього
запам’яталось.
Діти малюють по піску.
4 частина. Оцінно - контрольна діяльність.
4 частина. Оцінно - контрольна діяльність.
Вих. Діти, а ви все запам’ятали? Що не можна робити в
природі? А допоможуть нам в цьому екознаки. (Діти роздивляються).
Діти
-
Зривати квіти.
-
Ламати гілки дерев,
кущів.
-
Ловити метеликів.
-
Не можна кидати
сміття.
Вих. А що добре робити на користь природи?
Діти
-
Саджати квіти.
-
Саджати дерева.
-
Вішати годівнички.
-
Поливати квіти,
дерева.
-
Викидати сміття в
контейнер
Фотоматеріали
Додаток 2
Дидактичні ігри
Кільця Луллия
«Забуті професії»
Кільця Луллия
«Забуті професії»
Мета: формування
уявлень дітей про професії: гончар, коваль, вишивальниця, хлібороб, мірошник,
чоботар; їх знаряддях праці і результати їх діяльності. Продовжувати вчити
повно і грамотно складати речення, розвивати уяву і творчість при складанні
історій, казок, оповідань. Розвивати мову і мислення при вирішенні проблеми.
Збагачення словникового запасу. Перехід від односкладових речень до
розгорнутим текстів. Формулювання і вирішення проблеми.
Хід: 1 круг професії, 2 круг їх
знаряддя праці, 3 круг результат праці.
Завдання з Колами
Луллия:
1-й тип: «Знайти
реальне поєднання».
Під стрілкою
об'єднують картинки, що формують реальну картину світу. Складають пропозиції,
які об'єднують в собі ці об'єкти. Роблять висновки.
2-й тип: «Поясни
незвичайне поєднання».
При розкручуванні
кіл розглядають випадкове з'єднання об'єктів і якомога достовірніше пояснюють
незвичайність їх взаємодії.
3-й тип: «Придумай
фантастичну історію або казку».
Об'єднання
випадкових об'єктів э основою для фантазування. Пропонується скласти
фантастичне оповідання або казку.
4-й тип: «Виріши
проблему».
У фантастичних
казках з героями відбуваються різні історії. Необхідно вчити дитину формулювати
проблеми, висувати ідеї щодо їх вирішення.
"Нова казка"
Мета: закріплювати
знання текстів знайомих казок. Вчити змінювати текст казки в залежності від
введення нових об'єктів.
Матеріал: два кола
(на першому - зображення сюжетів знайомих казок; на другому - предметів з цих
казок; на третьому – нові персонажі).
- "Подивися, ілюстрація до якої казці опинилася під стрілкою". (
"Червона Шапочка" Ш. Перро.) "Згадай героїв казки, знайди
відповідний предмет". (Кошик.)
- "Розкрути
кола і подивися, що виявилося під стрілкою. (Ілюстрація з казки" Троє
поросят "і сковорода з казки" Федорина горі "К. Чуковського.) Як
сковорода може допомогти поросятам впоратися з вовком?"
"Незвичайне місце"
Мета: вчити дітей
розрізняти місця, в яких відбувалися події, описані в казці; змінювати текст
знайомої казки в залежності від зміни місця дії.
Матеріал: На
середньому колі - картинки із зображенням місць дії з різних казок: болото,
ліс, кімната, село, чарівний сад, море (прикріплює вихователь). На нижньому
колі - картинки із зображенням казкових героїв (діти прикріплюють самостійно).
На верхньому колі реальне життя.
- "Обери
героя, згадай назву казки і знайди місце, де розгортається сюжет".
(Черепаха Тортилла живе в болоті.)
- "Розкрути
кола і подивися, що виявилося під стрілкою. Назви героя і його нове місце
проживання". (Черепаха Тортилла живе в чарівному саду.)
Вихователь пропонує подумати і розповісти, як в цьому випадку буде розвиватися сюжет казки.
Вихователь пропонує подумати і розповісти, як в цьому випадку буде розвиватися сюжет казки.
Додаток 3
Психогімнастика
«Я квітка»
Я – квітка. Я дуже
маленька. Я зовсім легенька. Я вільно росту. Я вранці прокидаюсь після
чудового сну, розкриваю пелюстки, повертаюсь до сонечка, вмиваюсь росою. Мої пелюстки
бавляться з вітерцем. Вони танцюють з ним, кружляють у вальсі. Я танцюю й дарую
свої пахощі небу, сонцю, землі й людям.
«Я – хмаринка»
Я – хмаринка. Я велика, м' яка, пухнаста. Моєму тілу
приємно бути хмаринкою. Мені легко і вільно. Я пливу свій дощ землі. Я в блакитному
небі. Мої руки легкі, вони допомагають мені рухатися. Я піднімаю вгору очі й вдихаю
світло всім своїм тілом. Я стаю світлішою, добрішою, гарнішою.
Я відчуваю в собі дощ. Я переповнююся дощем. Я можу
подарувати свій дощ землі. Я видихаю дощ, і він потроху потоком дрібних крапель
вирушає в путь.
«Я - сонце»
Я – маленьке сонце. Я прокидаюся, вмиваюся. Я розчісую
свої промені й піднімаюся вільно й урочисто над обрієм. Я – велика куля. В мені
багато тепла і світла. Я – велике сонце. Я дарую своє тепло всім: небу, хмаринкам,
річкам, морям, людям. Я видихаю тепло. Я перетворююся на тоненький сонячний
промінець. Лечу над землею і пірнаю в м’яке зелене листя, я купаюся в блакитних
хвилях моря, я граюся в білій піні.
«Я - дощ»
Я – дощ. Я випливаю з великої хмари й лечу на землю. Я
маленька прозора
краплинка дощу. Мені приємно кружляти в повітрі серед
інших краплин дощу.
Я – дощ. Я спускаюся на землю й кричу їй: «Здравстуй!»
мене підхоплює легкий вітерець і я співаю йому: «Здра – а – сту – у – у - й!» Я
вмиваю гарненьку квіточку, торкаючись її губами, руками, усім своїм тілом. Я обливаю
її і стаю зовсім маленькою краплинкою. Я м’яко спускаюсь в обійми теплої
землі, і вона з полегшенням зітхає.
Додаток 4
Народні та хороводні ігри
Мета: викликати у дітей піднесений настрій; розривати
інтонаційну виразність
мовлення, вміння узгоджувати слова з рухами, дружно
спілкуватися;
виховувати любов до поетичного слова, усної народної
творчості.
«Віночок»
За допомогою лічилки діти визначають, хто якою квіткою
буде, й сідають на місця.
Вихователь починає «плести» віночок, називає одну квітку,
наприклад жоржина.
Названа «квітка» бере за руку вихователя і називає
наступну квітку. Так діти
утворюють коло – віночок.
«Бджілка весело літає»
Вибирають одну дитину «бджілкою». Решта дітей стають
навколо неї у коло. Йдучи по колу, промовляють слова: «Бджілка весело літає –
гарні квіточки шукає. Гарні квіточки шукає – квіткам вічка розтуляє». Діти
зупиняються, бджілка підходить до обраної «квітки» - дитини і каже: «Квітко,
годі спати, я прийшла медок збирати». Обрана дитина стає в коло, виконує роль бджілки,
гра повторюється
Додаток 5
Вітамінні напої
Відвар шипшини
10 г шипшини (одна столова ложка) перебрати, промити
холодною водою, вкинути у 0,5 склянки кип’ятку варити 10 хв. Настоювати
протягом 22 – 24 години. Процідити крізь два шари марлі.
Можна приготувати так: 5 г подрібненої шипшини залити 0,5
склянки води, прокип’ятити 10 хв., настоювати 2- 3 години.
Відвар вівса
1 кг на 10 л води. Овес перебрати, помити, залити
кип'ятком,накрити кришкою, теплити і залишити на 15 – 16 годин. Потім
закип'ятити, процідити, додати 1 г меду.
Додаток 6
Лепбуки
Комментариев нет:
Отправить комментарий